Napoje izotoniczne

Kriolipoliza – zabieg mrożenia tkanki tłuszczowej
Lipiec 16, 2019
Endermologia LPG ®
Lipiec 25, 2019
Show all
Napoje izotoniczne

Podczas wysiłku fizycznego organizm traci wodę, jednak wysiłek fizyczny pozbawia  nas nie tylko wody ale również wielu składników mineralnych. Zaburzenia gospodarki wodno-elektrolitowej są niebezpieczne dla organizmu, mogą prowadzić do zaburzeń pracy serca, osłabień, omdleń.

Napoje izotoniczne są doskonałym rozwiązaniem by dostarczyć organizmowi utracone podczas treningu składniki mineralne takie jak sód, potas, magnez czy wapń. Izotoniki cechują się osmolalnością zbliżoną do osmolalności płynów ustrojowych, dzięki czemu efektywnie nawadniają organizm. 

 

Kiedy sięgnąć po izotoniki?

 

Napoje izotoniczne często mylone są w popularnymi energetykami, po które znaczna część społeczeństwa sięga w przypadku braku energii. Natomiast izotoniki przeznaczone są przede wszystkim dla sportowców. Napoje izotoniczne w porównaniu z wodą i sokami dużo lepiej nawadniają organizm, uzupełniają witaminy, elektrolity i węglowodany.

Po tego typu napoje warto sięgać przy wzmożonej aktywności fizycznej. Przy treningach o niskiej i umiarkowanej intensywności w zupełności wystarczająca będzie woda, natomiast przy wykonywaniu bardzo intensywnych treningów, trwających około 2 godziny i więcej, warto sięgnąć po napoje izotoniczne.  Stosowanie napojów izotonicznych w takich sytuacjach pomoże zapobiegać odwodnieniu, hiponatremii, a także opóźni uszczuplenie zapasów glikogenu i pozwoli nam dłużej w efektywny sposób kontynuować wysiłek.

 

Domowe izotoniki 

 

Rynek napojów przeznaczonych do stosowania przez sportowców ciągle się rozwija, na półkach sklepowych można znaleźć wiele kolorowych izotoników. Można pomyśleć, że skoro produkty te przeznaczone są dla sportowców, muszą być zdrowe i mieć dobry skład. Niestety nie zawsze tak jest, dlatego bardzo ważne jest czytanie etykiet produktów, po które sięgamy w sklepach. Gotowe napoje izotoniczne zawierają w składzie różnego typu barwniki, konserwanty i słodziki. Aby uniknąć dostarczania organizmowi tego typu substancji warto przed treningiem przygotować domowy, naturalny izotonik. Poniżej przedstawiamy kilka przepisów, wszystkie składniki wystarczy ze sobą połączyć i napój gotowy 🙂

 

Najprostszy napój izotoniczny
  • woda 1 l
  • 4 łyżki miodu
  • sok z pół cytryny
  • łyżeczka soli himalajskiej
Tropikalny izotonik 
  • 3 szklanki wody kokosowej
  • sok z limonki
  • sok z 1/ /2 cytryny
  • szczypta soli
  • łyżeczka miodu
Truskawkowy napój izotoniczny
  • 3 szklanki wody
  • sok z pomarańczy
  • szczypta soli
  • łyżeczka miodu
  • 7 truskawek