Efekt jo-jo

Światowy Dzień Walki z Otyłością
Październik 24, 2019
Show all
Efekt jo-jo

Efekt jo-jo charakteryzuje się cyklicznym chudnięciem, a następnie pojawiającym się powrotem zgubionych kilogramów, bardzo często ze znaczną nadwyżką. Powodem pojawiania się efektu jo-jo jest przede wszystkim brak konsekwencji u osób odchudzających się. Wybieranie zbyt restrykcyjnych diet, których nie da się stosować przez dłuższy czas, brak aktywności fizycznej i powrót do starych nawyków żywieniowych. Zjawisko to jest niekorzystne zarówno dla zdrowia fizycznego, jak i kondycji psychicznej, ponieważ osłabia motywację oraz wiarę w sukces i własne możliwości.

Odchudzanie na ekstremalnych dietach powoduje ubytek masy ciała z tkanki tłuszczowej, ale też z masy mięśniowej. Ponowne przybieranie na wadze skutkuje tylko zwiększoną ilością tkanki tłuszczowej. Następuje zmniejszenie proporcji masy mięśniowej do tkanki tłuszczowej, co niekorzystnie wpływa na stan zdrowia.

Efekt jo-jo może być również powodowany przez stres. Bardzo częstym sposobem radzenia sobie ze stresem jest podjadanie i zajadanie problemów. Proces odchudzania jest trudną i ciężką drogą, która również może być sytuacją stresującą. Bardzo częstą sytuacją jest również wykorzystywanie jedzenia jako nagrody. Przejście przez cały proces odchudzania i osiągnięcie pożądanych wyników wymaga wiele wysiłku, który wynagradzamy sobie właśnie za pomocą jedzenia. 

Jak uniknąć efektu jo-jo?

Aby uchronić się przed ciągłymi wahaniami masy ciała i pozostać przy uzyskanych efektach należy zastosować kilka prostych zasad:

  1. Racjonalna dieta – zdrowe i zbilansowane posiłki muszą być podstawą codziennego odżywiania. Dietę należy traktować jako całościową zmianę nawyków żywieniowych, mającą na celu poprawę stanu zdrowia oraz wygląd sylwetki.
  2. Bezwzględna rezygnacja z niskokalorycznych „diet cud”. Osiąganie szybkich rezultatów w postaci spadku dużej ilości kilogramów nigdy nie przynosi długotrwałych efektów – nasze ciało w krótkim czasie odzyska straconą masę.
  3. Nie zapominaj o wysiłku fizycznym. Aktywność 2-3 razy w tygodniu jest jednym z najskuteczniejszych sposobów, aby uniknąć efektu jo-jo i podtrzymać osiągnięte efekty.
  4. Nie zajadaj stresu! Jest wiele sposobów pomagających radzić sobie ze stresem. Musisz tylko znaleźć najlepszy dla Ciebie. 

 

 

Efekt jo-jo jest zjawiskiem, które może wystąpić po zakończeniu procesu odchudzania. Zmiana sposobu odżywiania jest długim procesem rozłożonym w czasie, nie należy się zniechęcać a tym bardziej traktować diety jako sezonowe zmiany nawyków żywieniowych. Stopniowo wprowadzane zmiany, zdrowa i zbilansowana dieta, modyfikacja dotychczasowych nawyków to klucz do utrzymania prawidłowej masy ciała.