Odpowiednie nawodnienie organizmu

Lipolaser – skuteczna redukcja tkanki tłuszczowej
Lipiec 2, 2019
Przetrenowanie czy przemęczenie?
Lipiec 11, 2019
Show all
Odpowiednie nawodnienie organizmu

Woda pełni w organizmie wiele ważnych funkcji, jest również głównym składnikiem organizmu i może stanowić 45-75% masy ciała. Bez wody organizm nie może prawidłowo funkcjonować. Zawartość wody w organizmie człowieka musi być utrzymywana na stałym poziomie, dlatego tak ważne jest codzienne odpowiednie nawodnienie organizmu.

Rola wody w organizmie człowieka

 

Jak już wcześniej wspomniano, podstawową rolą wody jest jej funkcja budulcowa. Ponadto:

  • pełni funkcje termoregulacji organizmu, umożliwia równomierne rozprowadzanie ciepła
  • ułatwia przyswajanie pokarmów
  • jest niezbędna do prawidłowego przebiegu procesów trawienia, wchłaniania, transportowania składników pokarmowych
  • pełni funkcje ochronne

 

Codzienne zapotrzebowanie na wodę

 

Na podstawie norm opublikowanych przez Europejską Agencję do spraw Bezpieczeństwa Żywności zaleca się najogólniej, aby osoby dorosłe dostarczały średnio 2 – 2.5 l płynów na dobę. Jest to niezbędne minimum zapewniające prawidłowe funkcjonowanie organizmu. 

Jednak na nasze codzienne zapotrzebowanie na wodę może wpływać wiele czynników, m.in.:

  •  stosowanie diety wysokobiałkowej
  • przebywanie w wysokiej temperaturze i zwiększonej wilgotności środowiska, na wysokościach
  • spożywanie napojów alkoholowych
  • zwiększenie podaży błonnika w diecie
  • aktywność fizyczna
  • praca fizyczna

 

Odwodnienie organizmu

 

Wraz ze zwiększeniem aktywności fizycznej czy też zmianą diety nasz organizm wymaga dostarczenia większej ilości płynów, aby sprawnie wydalić szkodliwe metabolity. Utrata wody odbywa się codziennie nie tylko podczas wysiłku i pocenia się, ale także na skutek wydalania moczu i w procesie oddychania. Niedostarczenie odpowiedniej ilości płynów prowadzi do odwodnienia. 

Odwodnienie organizmu jest stanem bardzo niepożądanym dla człowieka. Upośledza sprawne funkcjonowanie, spowalnia spalanie tłuszczu, kumuluje i zwiększa stężenie toksyn w organizmie.

Pierwsze objawy odwodnienia organizmu mogą wystąpić już przy 2-3% niedoborze płynów i zaliczyć można do nich bóle głowy, uczucie zmęczenia, spadek koncentracji, nudności, wymioty, zaburzenia widzenia. Należy pamiętać, że zwiększona utrata płynów (powyżej 15%) jest bardzo niebezpieczna i prowadzi do śmierci. 

Odpowiednie nawodnienie organizmu jest gwarancją prawidłowego funkcjonowania organizmu, dobrego samopoczucia oraz pięknego wyglądu. Nawet niewielkie ubytki płynów w organizmie mają negatywny wpływ na wygląd: skóra staje się mniej elastyczna, pojawiają się zmarszczki, tworzy się cellulit.

 

Prawidłowe nawodnienie organizmu

 

Prawidłowe nawodnienie organizmu to proces ciągły, spożycie odpowiedniej ilości płynów powinno być rozłożone w czasie. Wypicie na raz dużej ilości wody może spowodować przeciążenie nerek oraz bardzo szybkie wydalenie wody z organizmu. Niezbędne jest regularne spożywanie wody w niewielkich ilościach. Uczucie pragnienia jest pierwszym z symptomów nadmiernej utraty płynów. Pij wodę regularnie!