Przetrenowanie czy przemęczenie?

Odpowiednie nawodnienie organizmu
Lipiec 9, 2019
Kriolipoliza – zabieg mrożenia tkanki tłuszczowej
Lipiec 16, 2019
Show all
Przetrenowanie czy przemęczenie?

Przetrenowanie to stan organizmu spowodowany zbyt dużymi obciążeniami treningowymi oraz zaburzoną równowagą między treningami i regeneracją organizmu. Jest to problem, którego nie należy bagatelizować, ponieważ oprócz obniżenia lub utraty formy, ma również negatywny wpływ na zdrowie.

Zespół przetrenowania (Overtraining syndrome – OTS) dotyczy nie tylko zawodowych sportowców ale także amatorów. Jego przyczyną najczęściej jest stawianie zbyt ambitnych celów, chęć bicia rekordów, zbyt szybkie podnoszenie sobie tzw. „poprzeczki”. W przypadku osób trenujących amatorsko, do przetrenowania dochodzi zazwyczaj, gdy plan treningowy nie jest dostosowany do umiejętności, kondycji, wydolności zawodnika. Narzucone sobie ćwiczenia często są zbyt ciężkie, za bardzo eksploatują organizm, a plan treningowy nie uwzględnia wystarczającego czasu na regenerację organizmu.

 

Objawy przetrenowania

  • szybkie odczuwanie zmęczenia
  • spadek kondycji fizycznej
  • utrata motywacji,
  • zaburzenia pracy serca
  • stany depresyjne, bezsenność, 
  • nadmierne pobudzenie
  • nadciśnienie,
  •  uczucie niepokoju, drażliwość,
  • utrata masy ciała, anoreksja, brak apetytu,
  • problemy z koncentracją,
  •  ciężkie, obolałe, sztywne mięśnie.

 

Aby nie dopuścić do przetrenowania należy przede wszystkim odpowiednio dobrać trening do możliwości naszego organizmu, stawiać sobie cele możliwe do zrealizowania oraz przede wszystkim uwzględnić w planie treningowym czas na regenerację organizmu. O sposobach regeneracji organizmu możesz przeczytać tutaj.

Przy stawianiu pierwszych kroków w przygodzie ze sportem warto zasięgnąć porad specjalistów, trenerów, którzy pomogą ułożyć odpowiednie harmonogramy treningowe. Warto również pamiętać o stosowaniu zbilansowanej diety i o odpuszczaniu treningów w momentach spadków formy psychicznej. 

 

 

Przetrenowanie a przemęczenie

Przetrenowanie bardzo często mylone jest z przemęczeniem. Nie są to jednak pojęcia tożsame. Przemęczenie to chwilowy, krótkotrwały spadek formy fizycznej. Objawia się tylko za pomocą symptomów fizycznych, natomiast w przetrenowaniu pojawia się również spadek formy psychicznej. Przemęczenie jest stanem przejściowym, natomiast wychodzenie z przetrenowania bardzo często jest procesem złożonym wymagającym pomocy specjalistów. W przypadku przetrenowania często następuje całkowite przerwanie treningów do momentu powrotu do formy psychicznej i fizycznej.

Pamiętaj, aby przy opracowywaniu swojego planu treningowego uwzględnić wszystkie możliwości swojego organizmu, nie narzucaj sobie celów niemożliwych do realizacji i pamiętaj o regularnej regeneracji organizmu!